Monday, February 1, 2010

....seRABUT menyelubungi aku

 
Ini adalah kad matrik aku yang gambarnyer digantikan dengan teddy bear....Kad Matrik ini tak ada kaitan pun dengan tajuk aku sahaja aja hendak letak ...

....................................................................................................................................................

Dah lama tak mencoretkan sesuatu kat sini..lama ker tak la lama...sekarang kepala agak serabut la pasal propasal untuk wat latihan ilmiah nie..baru wat propasal dah serabut belum lagi buat latihan Ilmiahnya..Nampaknya hidup aku semester ini dan semester hadapan selalu la kena pergi arkib la kan..erm..hendak buat macam mana memang kena kesana..banyak khazanah-kahzanah dan dokumen untuk ditafsir..analisis dan dinilai..Pada mulanya aku nak buat pasal kampung aku yang sudah berusia 100 tahun tue..mesti banyak yang boleh dikaji masalahnya sumber tak ada pun..bengang sangat dengan kampung aku ini..Mungkin diorang tidak sedar tentang pentingnya menyimpan sesuatu dokumen..minit-mesyuarat ..Macam mana hendak buat..Ini bukan cerita karang mengarang kena ada sumber..dalam annual report tak ada pun pasal penghijrahan orang jawa..kat kampung aku so aku tak nak pening-pening kepala memikirkan hendak buat kampung aku ini..Jadi bermula pada ketika ini kalau korang rasa dokumen ker surat-menyurat cinta simpan la bukan sebgai kenangan sahaja tapi mana la tahu kan korang fames ker leh la gunakan sumber ini untuk tulis pasal sejarah hidup korang sebab dalam 50 tahun akan datang mana lah tahu korang jadi orang penting kan dalam Malaysia So, dokumen-dokumen..surat menyurat berguna untuk membuat kajian atau penulisan untuk korang..Baru lah sesuatu penulisan itu berilmiah dan tak ada orang pertikaikan kewibawaannya menulis la kan...So..aku dah ubah tajuk hendak buat mengenai tanaman ubi kayu di Tampin pada zaman british 1880-1920 an..Nasib baik lah penjajah ini menyimapan semua dokumen-dokumen atau perniagaan yang diorang buat di Tanah Melayu..Senang kerja aku semua ada dekat arkib..mintak sahaja lah dekat pak cik arkib..pastu sem depan bermula lah kajian..pentafsiran..penilalian...hope tajuk aku ini diluluskan..sumber pun ada..Aku tengok dekat annual report pun ada..pasal ekonomi ubi kayu ini...



No comments: