Tuesday, April 12, 2011

Memilih..Terpilih...Dipilih...

Dalam hidup ini kita mempunyai  pilihan....hanya kita sahaja berhak dan bijak untuk mempertimbangkan pilihan itu

Kadang-kadang pilihan itu terlalu banyak , sehingga kita tak dapat memilih yang terbaik untuk kita...


Selalunya pilihan yang diberikan dalam hidup ini hanya 2 atau tiga sahaja...



Kebanyakkan pilihan yang datang kepada kita ada satu sahaja...dan ia datang sekali sahaja dalam hidup ini...jika kita tidak menerima pilihan itu, kemungkinan ia datang sekali sahaja...dan pilihan yang akan datang menemui kita lagi  kemungkinan tidak sama dengan pilihan yang datang  sebelumnya...



ni pehal lak aku bermadah dan berpuisi nie...well, ni kira mukadimah la weii...nak ceciter mesti ada pembayang baru leh paham apa yang nak disampaikan kan...kan...kan....



ok yang pertama ....seseorang yang dalam hidup dia banyak sangat pilihan sampai pening nak pilih mana contoh

  a) tawaran nak sambung pelajar ( tuk budak pandai +bijak+genius  - nak buat lawyer or doctor or jurutera tapi saya nak jadi penyanyi suara saya    sedap...hahaha....mana nak pilih semua dia boleh buat...


    b) semua boy ( tuk perempuan ) or girl ( tuk lelaki ) jatuh cinta  kat dia  dan ajak                                                               
        khawin.....yang kaya ...hensem...tua..duda...semua hado...pandai2 la ko pilih...tapi                                            
      kadang-kadang boleh tersalah pilih sebab pilihan terlalu byak...

ok yang kedua .......seseorang yang dalam hidup dia ada 2 atau tiga pilihan jek..


   a) pun pening gak nak buat pilihan ,....sekejap nak A...sekejap nak B la...sekejap
     dua-dua aku nak la....adoiaii.....


yang last sekali...kita ada satu pilihan sahaja...dan kadang-kadang tak de pilihan...itu jek yang ada...dan pilihan ini yang datang adalah terbaik.....tak yah pening nak ke tak nak...sebab kena gak pilih itu jek

 a) dapat tawaran sambung belajar jadi cikgu...terima je la...sebab tu jek yang layak...nak
  tunggu sambung doktor or lawyer sila cermin muka dulu hokey...

                            
 b) dapat lamaran merisik...ko tolak nanti suwe ( sial)...------------- orang tua-tua cakap  orang muda-muda tak cakap apa pun....selalunya bila sorang dah risik ko..x de makna                     akan datang dalam masa yang sama merisik ko kecuali ko cun tahap lisa surihani tau....jadi pilihan yang datang walaupun hanya satu pilihan...itu adalah pilihan terbaik dalam hidup...



jadi renung-renungkan.........jangan memilih....biar terpilih dan dipilih...wokey...

1 comment:

nor ramizah ramlan. said...

susah naw nak wat pilihan dalam hidop nih, tu lah masalaheh. hehhe